BADANIA WYKORZYSTANIA METODY
DR MARII MONTESSORI
RADOM- TORONO
Na świecie istnieje wiele programów, które nauczają zgodnie z metodą
Montessori. Wdrożyłam metodę Montessori poprzez badania pilotażowe, które
trwają od 10 lat istnienia szkoły zdobywając bardzo dobry wynik końcowy podczas
egzaminu maturalnego i gimnazjalnego, gdzie jesteśmy w czołówce- ranking
szkół pokazując jakość edukacji.
Szacunek do dziecka
Szacunek do uczniów jest rdzeniem metody Montessori. Tworząc
szkolę dwujęzyczną gimnazjum i liceum językowe obecnie już z edukacją brytyjską
zawsze dbałam o relacje między uczniami a moją osoba czy też couchingiem-
zespołem nauczycieli , który prowadzę. Oczekuję od nich określonego zachowania
i myślenia, bez uwzględnienia ich naturalnej tendencji do naśladowania
dorosłych. My Nauczyciele powinniśmy bardzo zwracać uwagę na relacje miedzy
uczniami i być ich mentorem.
Większość szkół zmusza
uczniów do określonych schematów, nie zważając na ich wyjątkowe potrzeby. Szacunek do uczniów oznacza, że to nie nauczyciel, ale dziecko
jest w centrum swojej własnej edukacji. W szkołach Montessori uczniowie
traktowani są jako wyjątkowi ludzie, z własnymi predyspozycjami oraz mocą do
podejmowania własnych decyzji. Nauczyciel przestaje być absolutnym guru,
uczącym wszystkich jednocześnie, a staje się jedynie cichym pomocnikiem, który
poświęca uwagę każdemu dziecku z osobna.
To że uczniowie mają wpojony świat multimediów i fonoholizmu to
nie jest nowością. Bardzo zależy od podłoża domowego, na ile pozwolą rodzice
obługiwac narzędzie niemiego dialogu, to
muszą zapytać samych siebie.
Montessori wierzyła, iż
dzieci mają moc do edukowania samych siebie. Dzieci uczą się po prostu żyjąc. Obserwują
otoczenie, smakują, dotykają, wyginają, zrzucają i psują. Sprawdzają, jak różne
rzeczy zachowają się w różnych okolicznościach. Nie potrafią się nie uczyć, ale
to, czego się nauczą, w dużej mierze zależy od ich nauczycieli, przeżyć oraz
otoczenia.
Metoda Montessori
wspiera indywidualny rozwój. W życiu dziecka istnieją okresy, w których jest ono wyjątkowo
podatne na niektóre zachowania.W metodzie Montessori ogromnie ważny jest wykwalifikowany
nauczyciel. Poprzez obserwację swoich uczniów, powinien wykryć wrażliwy okres.
I tak jest w naszej szkole.
Dzieci najlepiej uczą
się w odpowiednio dostosowanym środowisku. Na każdym etapie rozwoju, środowisko
powinno być inne. Może być na przykład nastawione bardziej na rozwój zdolności
manualnych albo społecznych. Najważniejszą cechą środowiska musi być wolność.
Nauka ma być jak oddychanie.

Ostatnim z podstawowych założeń metody Montessori jest
wspieranie rozwoju tak, aby dzieci mogły uczyć się samodzielnie. Montessori była przekonana, że odpowiednie wyzwanie jest w
stanie wyzwolić w dziecku motywację do nauki i nie ma potrzeby korzystania z
zewnętrznych motywatorów, jak oceny i porównywanie z innymi.
zajęcia edukacja domowa to język polski, angielski,historia, wos, matematyka, biologia, chemia,geografia wiek uczniów 6-18 lat.
Misją
naszej szkoły jest nowoczesna edukacja, która poprzez
zindywidualizowane nauczanie odpowiada na potrzeby ucznia i przygotowuje je do
życia. To jedyna taka szkoła podstawowa i liceum w regionie radomskim i naszym
mieście prowadzona przez stowarzyszenie. Współpracujemy ze szkołami Montessori w dwujęzyczności polsko-angielskiej z programem międzynarodowym IB w wielkiej Brytanii, Kanadzie. Autor : AM